Jangan sesekali kalian setuju dengan kebathilan..jangan sesekali kalian benarkan kebathilan..jangan sesekali kalian bersama dengan kebathilan..jangan sesekali kalian campuri kebenaran dengan kebathilan..jangan sesekali kalian meletakkan kebathilan melepasi kebenaran..barulah kalian menjadi orang yang benar di atas kebenaran..

Friday, 14 September 2012

KISAH PEMUDA DAN RAJANYA

Seorang pemuda diperintahkan oleh rajanya untuk pergi ke satu pulau bagi mencari emas dan perak. Pemuda tersebut akur terhadap perintah rajanya dan berangkat ke pulau yang dimaksudkan.

Sesampainya pemuda tersebut ke pulau tersebut, dia mendapati kebanyakan penduduk pulau tersebut sibuk mencari kulit kupang dan kerang. Melihat kepada keadaan tersebut, pemuda itu menyertai kumpulan penduduk tersebut untuk mencari kulit kupang dan kerang dan terlupa akan perintah rajanya untuk mencari emas dan perak.
Beberapa pelaut dari negara pemuda itu singgah ke pulau tersebut dan mengingatkan pemuda itu akan perintah raja untuk mencari emas dan perak. Namun, pemuda itu tetap dengan usahanya mencari kulit kupang dan kerang sehingga dia berjaya mengumpulnya dengan sangat banyak.

Sampai masa yang ditetapkan utusan raja menemui pemuda itu menyampaikan perintah raja supaya pemuda itu datang menghadap rajanya. Pemuda itu datang menghadap rajanya dengan membawa kulit kupang dan kerang yang sangat banyak. 

Maka raja bertanya kepada pemuda tersebut: “Mengapa kamu membawa begitu banyak kulit kupang dan kerang? Di mana emas dan perak yang beta mahu?”

Pemuda itu menjawab: “Hamba lihat kebanyakan penduduk pulau itu mencari kulit kupang dan perak, hanya sedikit sahaja yang mencari emas dan perak. Maka hamba menuruti kebanyakan penduduk mencari kulit kupang dan perak.”

Adakah sang raja akan menerima jawapan pemuda itu?

Anggap pemuda itu adalah anda…Anggap raja itu adalah ALLAH s.w.t…Anggap emas dan perak itu adalah kesenangan akhirat yang kekal abadi…Anggap kulit kupang dan kerang itu kesenangan dunia yang sementara…Anggap pelaut itu adalah mereka yang selalu mendatangi untuk mengingatkan kita tentang perintah ALLAH s.w.t…Anggap utusan itu adalah Malaikat Maut…

Cuba fikirkan..apakah kesudahan nasib anda kelak..?

No comments:

Post a Comment