NABI ISA A.S TELAH WAFAT
BERDASARKAN BUKTI-BUKTI DARI AL
QURAN
Karya asal boleh
didapatkan dari link berikut: http://studiislam.wordpress.com/2007/11/23/nabi-isa-as-telah-wafat/
[Perbezaan pertama antara kaum Ahmadi
dengan kaum muslimin pada umumnya adalah berhubung dengan kematian Nabi Isa a.s.
Rata-rata kaum muslimin percaya bahawa Nabi Isa a.s. masih hidup di langit
dengan jasadnya, namun kaum Ahmadiyyah dan juga para Ulama intelektual yang
menelaah percaya bahawa - seperti para nabi yang lain, Nabi Isa a.s. telah
wafat. Al Qur'an secara jelas membuktikan bahawa Nabi Isa a.s. telah wafat
seperti manusia lain dan tidak hidup lagi di manapun. Jelas sekali dinyatakan
bahawa Nabi Isa a.s. memiliki sifat-sifat kemanusiaan, dan tidak memiliki
sifat-sifat ketuhanan, beliau hanyalah hamba Allah dan Rasul-Nya. Kerana itu
sejak lahir hingga wafat, dia tunduk pada keterbatasan fisik dan biologi yang
telah ditentukan Tuhan untuk manusia.]
BUKTI DARI AL QURAN
BUKTI PERTAMA: Semua
manusia hidup dan mati di bumi ini.
Semua Nabi adalah
manusia biasa, oleh kerana itu mereka tunduk kepada undang-undang Ilahi yang
tak berubah-ubah, bahawa manusia hidup dan mati di bumi ini. Al Qur’an menyatakan:
1. “Ia berfirman: Di sana kamu hidup dan di sana kamu meninggal dan dari
sana kamu akan dibangkitkan” (7:25)
2. “Dan bagi kamu adalah tempat tinggal di bumi dan perlengkapan untuk
sementara waktu” (7:24)
3. “Bukankah Kami jadikan bumi sebagai daya tarik, yang hidup dan mati”
(77:25,26)
4. “Dan dari itu Kami menciptakan kamu dan kesitu juga Kami kembalikan
kamu. Dan dari bumi itu Kami mengeluarkan kamu untuk kedua kali.” (20:55)
BUKTI KEDUA :
Kehidupan jasmani (jasad) bergantung kepada makanan dan minuman.
Tuhan telah
menjelaskan bahwa undang-undang-Nya berlaku bukan hanya untuk orang biasa saja
tetapi ia juga terpakai untuk para Nabi, bahawa hidup itu sangat bergantung kepada
makanan dan minuman:
1. “Kami tidak mengutus sebelum engkau setiap Rasul kecuali mereka itu
makan-makanan.” (25:20)
2. “Dan Kami tak membuat mereka tubuh yang tak makan-makanan.” (21:8)
Mengenai Nabi Isa
a.s. dan ibunya yang tulus dinyatakan :”Dua-duanya makan, makanan” (5:75). Maka,
jika Nabi Isa a.s. tidak makan (segenap kaum Muslimin berpendapat bahwa Nabi
Isa a.s. tidak makan-makanan lagi di langit) beliau tak akan (dengan hukum
Ilahi yang dinyatakan di atas) hidup dengan jasadnya. Jasad itu memerlukan
makanan dan jika Nabi Isa a.s. tidak makan lagi pasti baginda sudah mati.
BUKTI KETIGA:
Jasmani (jasad) manusia akan rosak dimakan waktu.
Tiada satu jasad
manusia pun di bumi ini yang tidak mengalami perubahan. Jasad pasti akan mengalami
perubahan seiring dengan perubahan waktu. Al Qur’an menyatakan:
1. “Dan tiada Kami menciptakan manusia sebelum engkau itu kekal. Apakah
jika engkau mati, mereka itu kekal?” (21:34)
2. “Mereka itu tidak hidup kekal” (21:8)
Mengenai erti kata Khulud
(yang diterjemahakan di atas dengan kekal selama-lamanya), kamus Al Qur’an
yang terkenal dari Imam Raghib menjelaskan:
“Khulud” ertinya ialah sesuatu yang kebal dari kerosakan, dan tahan
terhadap perubahan. Bangsa Arab menyebut sesuatu dengan kata Khulud yakni terus
menerus dalam suatu keadaan dan tidak berubah (hal 153-154).
Karana itu menurut
pengertian bahasa Arab, pengertian Khulud menunjukan tetapnya suatu
keadaan yang tidak mengalami perubahan atau mengalami kerosakan. Di dalam
ayat-ayat tersebut di atas, hukum Ilahi telah menjelaskan bahawa dalam keadaan
seperti itu setiap orang akan mengalami perubahan dengan berlalunya waktu.
Kitaran hidup menjadi anak yang kecil, kemudian menjadi dewasa, kemudiannya tua
dan akhrinya mati ini diperkuat oleh banyak ayat, contohnya
1. “Allah yang menciptakan kamu dari keadaan lemah, lalu Ia memberi
kekuatan setelah lemah, lalu membuat kelemahan dan ubanan setelah keadaan
kuat.” (30:54)
2. “Dan diantara kamu ada pula yang dikembalikan menjadi pikun, sehingga
ia tak tahu apa-apa setelah ia tahu.” (22:5)
3. “Dan barang siapa Kami beri umur panjang, niscaya Kami kembalikan
kepada keadaan kejadian yang hina. Apakah mereka tak mengerti?.” (36:58)
Secara umum
undang-undang Ilahi telah dijelaskan seterang-terangnya di sini, dan tidak ada
pengecualian bagi seorang manusia pun. Sejak dari anak seseorang
berkembang secara fisik untuk mencapai perkembangan yang sepenuhnya setelah itu
dia mulai lemah dan akhirnya sampailah kepada kekanak-kanakan yang kedua
kalinya tatkala dia kehilangan masa-masa yang pernah dicapainya.
Jika Nabi Isa a.s.
akan kembali ke dunia ini, baginda seharusnya sudah berusia 2000 tahun, dan
menurut hukum Ilahi di atas beliau sudah terlalu tua untuk berbuat sesuatu. Dibawah
undang-undang ini Nabi Isa a.s. telah wafat sejak dahulu lagi.
BUKTI KEEMPAT:
Wafatnya Para Nabi
1. “Almasih, ‘Isa bin Maryam, hanyalah seorang Rasul: sungguh telah
berlalu para utusan sebelum dia “. (5:75)
2. “Dan Muhammad itu tiada lain hanyalah utusan; sebelum dia telah
berlalu para utusan. Jika ia mati atau dibunuh, apakah kamu akan berbalik atas
tumit kamu?.” (3:143)
Ayat yang kedua di
sini memperjelas ayat yang pertama. Kedua ayat itu sama-sama memperingatkan,
yang pertama terhadap Nabi Isa a.s. , yang kedua terhadap Nabi Muhammad s.a.w.
Penjelasan ayat Qur’an Suci di sini sangat jelas sekali bagi si pencari
kebenaran. Ayat pertama jelas sekali mengatakan bahawa semua Nabi sebelum Nabi
Isa a.s. telah wafat (kaum Muslimin menerima perkara ini). Dalam ayat yang
kedua, kata-kata yang sama digunakan untuk memperjelaskan bahawa semua Nabi
sebelum Nabi Muhammad saw. telah wafat, dan kerana tak ada Nabi yang
dibangkitkan antara Nabi Isa a.s. dan Nabi Muhammad s.a.w., ayat yang kedua
pasti diturunkan khusunya untuk menunjukan bahwa Nabi Isa a.s. telah wafat.
Karya-karya klasik Arab menjelaskan kepada kita bahawa, dengan menggunakan
awalan al pada kata para utusan (al-rusul, lit “para-utusan) di
dua ayat tersebut di atas jelas-jelas memberi erti seluruh utusan (lih bahr
al-Muhit, vol 3, hal 68).
Erti Khala
Haruslah diingat bahwa kata khala (yang diterjemahkan di atas
dengan “berlalu”) dalam bentuk kata lampau tanpa kata sandang, ketika ditujukan
kepada manusia, bermakna kematian mereka. (lih Lisan al-Arab dan Aqrab
al-Mawarad), juga di dalam Qur’an Suci, mana kala kata qad khalat
tanpa partikel ila digunakan untuk orang, maksudnya adalah mereka telah
berlalu dan meninggal, dan tak akan kembali lagi. Sebagai contoh:
1. “Itulah umat yang sudah berlalu (qad khalat).” (2:134)
2. “…Yang sebelumnya telah banyak umat yang berlalu (qad khalat).”
(13:30)
3. “….dikalangan umat yang telah berlalu (qad khalat).”(46:18)
4. “itulah tata cara Allah terhadap orang-orang yang sebelumnya telah
berlalu (khalat).” (33:38)
Dalam penafsiran dua
ayat tentang seluruh Nabi sebelum Nabi Isa a.s. dan Nabi Muhammad s.a.w. telah
berlalu, para mufasir umumnya mengambil erti yang sama:
“Nabi Muhammad s.a.w. telah meninggal dunia sebagaimana yang telah
terjadi pada Nabi-Nabi sebelumnya, dengan cara kematian yang alami atau
dibunuh” (Qanwa ‘ata Baidawi, vol.3 hal 124).
Sebenarnya ayat-ayat
tersebut di atas mengenai Nabi Muhammad s.a.w. (3:143) itu sendiri telah
menjelaskan makna dari khalat (telah berlalu seluruh Nabi sebelumnya)
dengan menggunakan kata-kata “bila dia meninggal atau dibunuh” atas dirinya.
Jelaslah, kalimat “telah berlalu para Nabi sebelumnya“ bermakna salah satu dari
mati alami atau dibunuh.
BUKTI KELIMA: Semua yang dituhankan itu mati
Semua yang dianggap
tuhan selain Allah, dijelaskan oleh Al Qur’an itu “mati”:
“Adapun orang-orang yang mereka seru selain Allah, mereka tak dapat
menciptakan apa-apa malahan mereka itu diciptakan mati tak hidup. Dan mereka
tak tahu bila mereka dibangkitkan.” (16:20-21)
Begitu pula Nabi Isa
a.s. yang dianggap tuhan, Al Qur’an itu sendiri berkata: “Sungguh kafir orang
-orang yang berkata: Allah ialah Masih bin Maryam.” (5:72)
Ayat-ayat ini
menjadi bukti bahawa Nabi Isa a.s. yang dianggap tuhan oleh sebahagian besar
oleh manusia dan dipanggil “Tuhan Jesus”, pasti sudah mati ketika ayat ini
diwahyukan. Jika tidak, pengecualian itu pasti disebutkan di sini.
Setelah amwaat
(mereka itu mati), kata ghairu ahyaa’u (“tidak hidup”) menjelaskan
masalah tersebut lebih mantap, dan kembali menguatkan tentang kematian terhadap
“tuhan-tuhan” tersebut.
BUKTI KEENAM:
Kedatangan Nabi Isa a.s. yang kedua bertentangan dengan Khataman-nabiyyin.
Kedatangan semula Nabi
Isa a.s. ke dunia ini akan menyalahi prinsip Khataman Nabiyyin karena Nabi
Muhammad s.a.w. adalah Nabi penutup dan Nabi yang terakhir menurut prinsip
tersebut. Al Qur’an menjelaskan: “Muhammad bukanlah ayah salah seorang dari
kamu, melainkan dia itu Utusan Allah dan penutup para Nabi. (33:40)
Nabi Muhammad s.a.w.
menjadi Nabi yang terakhir (Khataman-Nabiyyin) memastikan bahwa setelah
baginda tidak akan muncul lagi Nabi yang lain, baik Nabi baru maupun Nabi yang lama.
Jika kedatangan nabi baru akan merosakkan prinsip Khataman-Nabiyyin begitu juga
dengan kehadiran Nabi yang lama, kerana Khataman-Nabiyyin bermaksud Nabi yang
muncul setelah munculnya seluruh Nabi. Sekiranya Nabi Isa a.s. datang sesudah
Nabi Muhammad s.a.w., baginda pasti akan menjadi Nabi yang terakhir, Khataman-Nabiyyin.
Adalah salah jika
berangapan bahawa kedatangan kali kedua Nabi Isa a.s. ke bumi bukan sebagai
nabi, hal ini kerana Al Qur’an mengatakan: “Ia (Nabi Isa a.s. ) berkata:
“sesungguhnya aku adalah utusan Allah. Ia telah memberikan kepadaku kitab, dan
membuat aku seorang Nabi. Dan ia membuat aku seorang yang diberkahi di
manapun aku berada.” (19:30-31). Jadi sekiranya baginda kembali semula ke dunia
ini dia harus tetap sebagai Nabi. Kedatangan Nabi Isa a.s. semula ke dunia
tanpa kenabiannya akan menjadi tak bermakna, kerana tugas kepemimpinan umat
Muslim (imam) dan keKhalifahan Nabi harus dilaksanakan oleh umat Muslim
itu sendiri. Di sini membuktikan bahawa Nabi Isa a.s. telah wafat, sebagaimana para
Nabi lainnya dan bahawa Nabi Muhammad saw. adalah Nabi yang terakhir.
BUKTI KETUJUH: Al Qur’an secara khusus menjelaskan kematian Nabi Isa a.s.
Berhujah mengenai
soal hidup dan mati adalah tak perlu apbila Al Qur’an itu sendiri telah
menjelaskan secara khusus tentang kematian Nabi Isa a.s. Tuhan Yang Maha Kuasa
telah menjelaskan secara khusus tentang kematian Nabi Isa a.s. di dalam Al
Qur’an. Ketika Yahudi berhasil dalam rancangannya menyalib Nabi Isa a.s., baginda
berdo’a agar diselamatkan dari penderitaan ini, dan permohonannya dijawab
seperti berikut:
“Wahai Isa, Aku akan mematikan engkau dan meninggikan engkau di
hadapanKu dan membersihkan engkau dari orang-orang kafir dan membuat
orang-orang yang mengikuti engkau di atas orang-orang kafir sampai hari
kiamat.” (3:54)
Di sini Tuhan telah membuat 4 perjanjian dengan Nabi Isa a.s.
1. “mematikan engkau” (tawaffa) yakni, Nabi Isa a.s. tak akan
dibunuh oleh kaum Yahudi, melainkan beliau akan meninggal secara wajar
2. “meninggikan engkau dihadapanKu” (raf’a) yakni, dia
tidak mati disalib, yang mana Yahudi mencuba membuktikan baginda itu terkutuk
(ul 21:23), melainkan dia akan menerima kedekatan Ilahi.
3. “membersihkan engkau dari orang-orang kafir” (tathir)
yakni, dia akan dibersihkan dari semua tuduhan Yahudi, yang mana hal ini telah
dilakukan oleh Nabi Suci saw.
4. “membuat orang-orang yang mengikuti engkau di atas orang-orang
kafir sampai hari kiamat”, yakni pengikutnya akan berada di atas para pembangkangnya.
Ayat di atas
membuktikan bahawa Nabi Isa a.s. telah mati, kerana raf’a (pengangkatan
ke hadirat Ilahi) hanya boleh dicapai setelah mati, setelah jasad disingkirkan.
Setiap orang tulus akan dianugerahi raf’a dihadapanTuhan setelah
kematiannya. Nabi Muhammad s.a.w. bersabda:”ketika orang beriman mendekati
kematiannya, para malaikat datang kepadanya. Jadi, bila orang tulus, mereka
berkata: “wahai ruh yang suci! Keluarlah kau dari jasad yang suci, maka
keluarlah ruh yang suci tersebut, lalu mereka membawanya ke surga dan
dibukakanlah gerbang-gerbang surga itu untuknya” (Miskhat).
Sewaktu orang tulus
meninggal, para Malaikat membawa ruhnya ke syurga. Bergitu pula halnya
yang terjadi dengan Nabi Isa a.s., setelah kematianya, ruhnya diangkat
ke surga dan dia bergabung di antara barisan orang-orang tulus yang telah mati.
Dengan demikian
Tuhan telah memenuhi semua janji-janji di atas dengan urutan: Dia
menyelamatkan Nabi Isa a.s. dari tangan-tangan Yahudi, dan kemudian
mewafatkannya dengan wajar, setelah kematiannya Tuhan memuliakan ruhnya dengan
kedekatan Ilahi; Dia membersihkan segala tuduhan Yahudi melalui Nabi Muhammad s.a.w.
dan memberikan pengikutnya berada di atas kaum kafir.
BUKTI KELAPAN:
Penganut kristian tersesat setelah Nabi Isa a.s. wafat.
Pernyataan Nabi Isa
a.s. pada hari kiamat, bahawa umatnya akan menuhankan dia setelah
kematiannya, demikianlah yang tertulis di Al Qur’an.
“Dan tatkala Allah
berfirman: Wahai Isa Bin Maryam, apakah engkau berkata kepada manusia: ambillah
aku dan ibuku sebagai dua tuhan selain Allah. Dia menjawab: Maha Suci Engkau!
Tak pantas bagiku mengatakan apa yang aku tak berhak mengatakannya. Jika aku
mengatakan itu, Engkau pasti mengetahui. Engkau tahu apa yang ada dalam
batinku, dan aku tak tahu apa yang ada dalam batin Engkau. Sesungguhnya Engkau
Yang Maha Tahu yang ghaib. Aku tak berkata apa-apa kepada mereka kecuali apa
yang telah Engkau perintahkan kepadaku yaitu: Mengabdilah kepada Allah Tuhanku
dan Tuhanmu; dan aku menjadi saksi atas mereka selama aku berada di
tengah-tengah mereka, tetapi setelah engkau mematikan aku, Engkaulah Yang
mengawasi mereka. Dan Engkau adalah Yang Maha menyaksikan segala
sesuatu” (5-116-117)
Inti bukti ini sebagai berikut:
1. Nabi Isa a.s. akan menyangkal bahawa baginda telah mengajarkan
doktrin kristian yang sesat tentang ketuhannya;
2. Dia akan menegaskan ajaran dia yang sebenarnya yang telah ia berikan
kepada umatnya;
3. Selama Nabi Isa a.s. berada di tengah-tengah mereka, pengikutnya
memegang ajaran yang benar;
4. Setelah Nabi Isa a.s. tawaffa (diterjemahkan di atas dengan
“Kau menyebabkan aku mati”) keyakinan mereka menjadi rosak.
Erti Tawaffa
Kamus-kamus bahasa Arab memberitahukan kepada kita bahawa tawaffa
allahu fallanun, yakni Tuhan telah melakukan tawaffa kepada
seseorang bermakna Tuhan mencabut nyawanya dan menyebabkan dia mati. Erti
inilah yang diberikan oleh Taj al-Urus, Al-Qamus, Surah, Asas Al-Balaghah,
Al-Sihah, dan Kalyat abi-l-Baqa.
Dalam ayat di atas,
Nabi Isa a.s. berkata dalam dua tempoh yang berbeda, yang pertama menjelaskan
kata-kata “selama aku berada di tengah-tengah mereka”, dan yang kedua tatkala
hanya “Engkaulah yang mengawasi mereka”, mereka itu adalah umat Nabi Isa a.s. ,
Kristian. Dan tempoh kedua (hanya Tuhan saja yakni bukan Nabi Isa a.s. yang
mengawasi mereka) dikeranakan tawaffaitani atau ketika Engkau mematikan
aku (Nabi Isa a.s.)
Sekarang menurut
ayat di atas, umat Kristian memegang keyakinan yang benar dalam tempoh yang
pertama, dan berpandangan sesat pada tempoh kedua. Sebagaimana Al Qur’an
memberitahukan kepada kita berulang-ulang dan seluruh umat Muslim pun meyakini,
bahawa ajaran Kristian telah menjadi sesat (atau dengan kata lain tempoh kedua
telah dimulai) ditanda dengan kedatangan Nabi Muhammad s.a.w., seharusnya Nabi
Isa a.s. telah wafat dengan dimulainya tempoh yang kedua yang telah datang
setelah tawaffaitani atau kematian Nabi Isa a.s.
RINGKASAN DAN KESIMPULAN
Menurut Al Qur’an,
Nabi Isa a.s. memegang tidak lebih dari tiga peranan berikut:
i. Baginda hanyalah manusia biasa di antara manusia biasa yang lain;
ii. Baginda adalah Nabiyullah di antara para Nabi yang lain; dan
iii. Baginda adalah di antara mereka yang dituhankan manusia.
Yahudi mempercayai
Nabi Isa a.s. sebagai manusia biasa, sementara umat Kristian menuhankannya (menjadikannya sebagai tuhan).
Umat Muslim menerima Nabi Isa a.s. sebagai salah satu di antara para nabiyullah
dan Al Qur’an membuktikan Nabi Isa a.s. telah wafat dalam keadaan ketiga posisi
tersebut.
I.
Nabi Isa a.s. sebagai manusia biasa:
Al Qur’an menyatakan: “Dan tiada Kami menciptakan manusia sebelum engkau
(hai Muhammad) itu kekal, apakah jika engkau mati, mereka itu kekal?.” (21:34).
Ayat ini menunjukan bahawa tubuh manusia itu tak pernah kebal dari
perubahan waktu, dan bahawa tubuh manusia itu harus hidup dan mati di bumi ini.
Sebagaimana Nabi Isa a.s. itu menusia bias, dia juga harus tunduk kepada
sunatullah yang telah ditentukan kepada manusia kerana menurut ketentuan Al Qur’an
“setiap jiwa harus merasakan mati” – Nabi Isa a.s.telah wafat.
II.
Nabi Isa a.s. sebagai seorang Nabi:
“Dan Muhammad itu tiada lain hanyalah seorang utusan; sebelum dia telah
berlalu para utusan.” (3:143).
Ayat ini membuktikan kematian seluruh Nabi yang lalu pada waktu
diturunkannya wahyu tersebut, dengan demikian Nabi Isa a.s. telah wafat pada
waktu itu.
III.
Nabi Isa a.s. sebagai yang dianggap tuhan:
Dalam hal semua yang dianggap tuhan selain Allah, Qur’an Suci
memberitahukan kepada kita bahawa “mereka mati tidak hidup, dan mereka tak tahu
kapan dibangkitkan.” (16:21).
Ini telah diketahui umum dan ditegaskan oleh Al Qur’an bahawa
umat Kristian meyakini bahawa Nabi Isa a.s. sebagai tuhan dan menyerunya di
dalam sembahyang mereka. Jadi menurut ayat di atas, Nabi Isa a.s. telah
meninggal; dan “tak akan pernah menjawab do’a mereka hingga hari kiamat”.
Kerana itu secara lengkap dan jelas terbukti bahawa Nabi Isa a.s. telah
wafat lama dulu, dan kepercayaan terhadap kelangsungan hidupnya adalah bertentangan
dengan ajaran Al Qur’an yang terang benderang.
No comments:
Post a Comment