Jangan sesekali kalian setuju dengan kebathilan..jangan sesekali kalian benarkan kebathilan..jangan sesekali kalian bersama dengan kebathilan..jangan sesekali kalian campuri kebenaran dengan kebathilan..jangan sesekali kalian meletakkan kebathilan melepasi kebenaran..barulah kalian menjadi orang yang benar di atas kebenaran..

Saturday 10 November 2012

RIBUT SOLAR 2012



Ribut Solar 2012
Beberapa hari yang lepas, NASA dan pakar-pakar astronomi dunia gempar dengan perkembangan terbaru ribut solar atau solar storm yang dijangkakan akan berlaku tidak lama lagi.
Pakar-pakar juga tidak sependapat tentang apa impak sebenar kepada bumi. Syarikat elektrik sedang membuat kajian terperinci tentang impak ini. Jika benar, bumi akan akan lumpuh disebabkan oleh gangguan electromagnet yang mana boleh menyebabkan tsunami, ombak besar dan perubahan mukabumi disebabkan oleh aktiviti bongkah ais glasier dan lain-lain.
Adakah ini ada kaitannya dengan penjajaran bumi dengan planet-planet lain? Adakah ini juga menandakan sudah hampirnya kita dengan Akhir Zaman? Wallah hua’lam.

LITTLE ROCK, Arkansas (KTHV) - Adalah sukar untuk berfikir tentang dunia dengan tiada bekalan elektrik, satelit, dan gelombang radio juga, walaupun hanya untuk beberapa hari. But, that could happen due to an astronomical event called a "solar storm." Tetapi, yang boleh berlaku disebabkan oleh peristiwa astronomi yang dipanggil "ribut solar."
This could cause medical, military and financial worlds to crash with only days' notice. Ini boleh menyebabkan dunia perubatan, ketenteraan dan kewangan untuk lumpuh dengan notis satu hari sahaja. On the opposite side, nothing could happen at all. Namun, ada pendapat lain juga mengatakan rebut solar tidak menyebabkan apa-apa kesan signifikan kepada bumi.
"It shouldn't frighten anyone really," says astronomer Dr. Clay Sherrod, who owns an observatory on Petit Jean Mountain. "Ia tidak sepatutnya menjadi sesuatu yang dibimbangkan" kata ahli astronomi Dr Clay Sherrod, yang memiliki sebuah balai cerap di Gunung Jean Petit. "The effects aren't something that would be an immediate cataclysm that you see in the movies." "Kesannya tidaklah akan menjadi bencana serta-merta yang anda lihat dalam filem."
A solar storm is a burst of particles that moves more than 8 million miles per hour out of the sun. Satu ribut solar adalah satu letupan zarah-zarah daripada matahari yang bergerak lebih daripada 8 juta batu sejam. It's an electromagnetic disturbance known as a Coronal Mass Ejection. Ia merupakan satu gangguan elektromagnet yang dikenali sebagai pelemparan mass korona atau mass coronal ejection.
Dr. Sherrod has studied this phenomenon and predicts the coming months to be an active time for the sun, which increases the chance of global impacts from a geomagnetic disturbance. Dr Sherrod telah mengkaji fenomena ini dan meramalkan bulan-bulan akan datang  menjadi masa aktif bagi matahari, yang meningkatkan peluang impak global daripada gangguan geomagnetik.
The solar maximum, or peak of solar activity, is believed to have kicked off in July this last summer. Maksimum suria, atau puncak aktiviti suria, dipercayai telah dimulakan pada Julai ini musim panas lalu.
"They (solar storms) got to our Earth atmosphere we ended up with a lot cell phone communication disruption, minor TV and radio communication." "Mereka (ribut solar) sampai ke atmosfera Bumi kita berakhir dengan banyak sel komunikasi gangguan telefon, TV kecil dan komunikasi radio." Dr. Sherrod said as he described some sort of disruption that took place. Dr Sherrod berkata kerana beliau menyifatkan beberapa jenis gangguan yang berlaku.
Kesan-kesanSymptoms of a solar storm don't confuse many realms of science. ribut solar tidak mengelirukan pengetahuan sains. For example, Earth's magnetic field is vital for climate and weather. Sebagai contoh, medan magnet bumi adalah penting untuk iklim dan cuaca. Dr. Sherrod explained, "Disruption of weather could cause a tsunami, tidal wave. It could cause geological activity because of the shifting of the plates, it could cause all sorts of climatic activity such as glaciations." Dr Sherrod menjelaskan, "Gangguan cuaca boleh menyebabkan tsunami, ombak besar. Ia boleh menyebabkan aktiviti geologi kerana peralihan kerak bumi, ia boleh menyebabkan pelbagai aktiviti iklim seperti perubahan permukaan bumi yang disebabkan oleh bongkah ais glacier.  
Despite the big events that could occur with a solar storm, there is still plenty of uncertainty among experts. Walaupun begitu, masih terdapat banyak ketidakpastian di kalangan pakar tentang impak maksimum disebabkan oleh ribut solar. Seeing how the "peak" is coming in May, Dr. Sherrod says there should already be more activity if a solar storm were to take place in the coming months. Melihat bagaimana klimaks yang akan berlaku pada Mei akan datang, Dr Sherrod berkata seharusnya menjadi aktiviti yang lebih jika ribut solar untuk mengambil tempat di dalam bulan-bulan akan datang.
Something that points to abnormal astronomical behavior is that last July, Arkansans were able to see the Aurora Borealis, which is normally restricted to northern latitudes. Sesuatu yang mata kepada tingkah laku astronomi yang tidak normal adalah bahawa Julai lepas, Arkansans dapat melihat Aurora Borealis, yang biasanya terhad kepada latitud utara.
Dr Sherrod menerangkan tentang kemungkinan berlakunya malapetaka yag boleh berlaku:Dr. Sherrod explains the real chances of a catastrophe. "Thinking about it logically and looking at the science or what little science we have on solar storms, I would give it less than 10 percent that anything is going to happen that would be major... that would actually influence our daily lives on Earth," he said. "Berfikir tentang logik dan melihat sains atau apa sedikit pun tentangnya pada ribut solar, bagi saya kurang daripada 10 peratus untuk kesan apa yang akan berlaku yang besar yang sebenarnya akan mempengaruhi kehidupan seharian kita di Bumi , " katanya.
Pun begitu, untuk mempastikan tiada kesan yang dijangkakan, To be on the safe side, electric companies have been studying these storms for nearly a decade.untukunsyarikat-syarikat elektrik telah membuat kajian tentang impak ribut solar ini selama sudah hampir satu dekad. Last week, the Federal Energy Regulatory Commission issued a notice of proposed rulemaking and is now in a period of taking comments for the next 60 days. Minggu lepas, Tenaga Persekutuan Suruhanjaya Kawal Selia mengeluarkan notis dicadangkan pembuatan peraturan dan kini dalam tempoh mendapatkan maklumbalas untuk 60 hari akan datang.
The 35-page document has two parts. Dokumen kajian 35 muka surat ini mempunyai dua bahagian. The first has regulations on how to handle gridding if solar storm we're to take place. Yang pertama mempunyai peraturan mengenai bagaimana untuk mengendalikan grid jika ribut solar berlaku. The second explains how to build future grids to best prepare for the event of a geomagnetic disturbance. Bahagian kedua pula menerangkan bagaimana untuk membina grid yang terbaik di masa depan untuk menghadapi gangguan geomagnetik.

No comments:

Post a Comment